Komunikat


W związku z rosnącym zapotrzebowaniem oraz wieloma pytaniami, wprowadzamy od jesieni 2022r nową ofertę terapeutyczną w postaci Terapia par.

Osoby zainteresowane prosimy o kontakt z terapeutką prowadzącą Renatą Trojan-Satorą  +48 604 33 00 56mail

   Toksykologia


Zapraszamy do lektury artykułów związanych z toksykologią, m.in.problemami zatruć i dopalaczy w naszej czytelni.

Trening Zastępowania Agresji - metoda


Trening Zastępowania Agresji (TZA) to metoda pracy grupowej, przeznaczona dla osób mających problem z kontrolowaniem złości i agresji, ucząca nowych zachowań, adekwatnych do sytuacji wcześniej wywołującej frustrację i gniew.


  Autor:
Agnieszka Ryss

- psychoterapeuta, psycholog


Bazuje na nabywaniu przez uczestnika umiejętności społecznych, istotnych dla dobrych relacji z innymi ludźmi oraz na treningu radzenia sobie z trudnymi emocjami. Wzmacnia także tworzenie świata norm i wartości.
Trening Zastępowania Agresji pozwala na spojrzenie na przyczyny zachowań agresywnych, odbudowuje deficyty umiejętności społecznych i jako metoda może być realizowany dla różnych grup wiekowych.
Metoda opracowana w USA przez profesora  Arnolda Goldsteina, przeniesiona na grunt polski przez E.J. Morawskich.

W ramach Treningu Zastępowania Agresji pracuje się z wykorzystaniem trzech jego elemrntów:

I. Trening Kontroli Złości

Celem Treningu Kontroli Złości jest nauka zatrzymania powstałego w organizmie pobudzenia pod wpływem emocji, złości lub gniewu, po to, aby dać sobie możliwość refleksji nad wyborem adekwatnego zachowania.
Trening Kontroli Złości oparty jest na bezpośrednich doświadczeniach uczestników.

Podczas spotkań uczestnicy:

- omawiają niedawne sytuacje, które powodowały złość,
- identyfikują czynniki wyzwalające złość (wydarzenia zewnętrzne i dialog wewnętrzny, powodujące złość),
- identyfikują sygnały złości (własne doświadczenie),
- uczą się używać technik służących do zmniejszania poziomu gniewu, tzw. reduktorów,
- uczą się używać monitów (dialogu wewnętrznego powodującego uspokojenie),
- uczą się stosować samoocenę  i samonagradzanie.


II. Trening Umiejętności Społecznych

Celem Treningu Umiejętności Społecznych jest rozpoznanie deficytów uczestników w zakresie radzenia sobie w zwykłych codziennych sytuacjach, następnie ćwiczenie umiejętności pro społecznych adekwatnych do danej sytuacji oraz wprowadzenie jej w życie, tzw. transfer umiejętności.

Pierwszym etapem treningu jest użycie metody kwestionariuszowej, diagnozującej poziom wykorzystania przez każdą z osób różnych umiejętności społecznych w codziennym życiu. Wg Goldsteina dzieciom i młodzieży brakuje ok. 50 umiejętności pro społecznych.

Trening umiejętności społecznych, podobnie jak trening innych czynności, sprawia, ze uczestnik zajęć potrafi zastosować z powodzeniem określone, wcześniej nie posiadane umiejętności w codziennym życiu. Stosuje zachowania akceptowane społecznie, w zamian tych, które mogą przysporzyć mu kłopotów lub takich, które sprzyjają podejmowaniu zachowań ryzykownych (np. stosowanie używek, brak satysfakcjonujących relacji z innym ludźmi, konflikty z prawem i inne).

Trening umiejętności z repertuaru zachowań pro społecznych, stosowany jest z wykorzystaniem:
a) modelowania
b) odgrywania ról
c) informacji zwrotnej
d) przenoszenia umiejętności, ćwiczonych w grupie do codziennego życia

Umiejętności społeczne podzielono na grupy:
• wstępne umiejętności społeczne, np. prowadzenie rozmowy, mówienie komplementów,
• zaawansowane  umiejętności społeczne, np. proszenie o pomoc, przekonywanie innych,
• umiejętności emocjonalne, np. wyrażenie swoich uczuć, radzenie sobie z czyimś gniewem,
• umiejętności alternatywne wobec agresji, np. pomaganie innym, unikanie bójek,
• umiejętności kontroli stresu, np. reakcje na niepowodzenie, radzenie sobie z presją grupy,
• umiejętność planowania, np. znajdowanie przyczyn problemu, określenie swoich możliwości.

Do pracy z grupą, wybiera się te spośród umiejętności, które są najbardziej deficytowe dla większości uczestników.

 

III. Treningu Wnioskowania Moralnego

Trening Wnioskowania Moralnego opiera się na koncepcji rozwoju moralnego wg Kohlberga.
Kohlberg wyróżnia 3 poziomy rozwoju moralno – społecznego, z których każdy zawiera w sobie po 2 stadia. Stadia tworzą uniwersalną i niezmienną sekwencję. Nie sposób osiągnąć kolejnego stadium rozwoju moralnego z przeskoczeniem poprzedniego. Każdy człowiek na określonym poziomie rozwoju musi przejść kolejno wszystkie wcześniejsze stadia. Praca na dylematach moralnych prowadzi do stopniowego wzrostu poziomu moralnego osób biorących udział w treningu.

Trening Wnioskowania Moralnego, poprzedzają ćwiczenia, które mają na celu odkrycie wartości oraz sposobów przejawiania się ich w życiu codziennym. Na trening wnioskowania moralnego składają się procedury, zwiększające poczucie przyzwoitości, sprawiedliwości oraz uwzględnianie potrzeb i praw innych osób.

Wnioskowanie moralne polega na wprowadzeniu do grupy kontrowersyjnych dylematów, wymagających podania propozycji ich rozwiązania. Trener dysponuje gotowymi uniwersalnymi scenariuszami zajęć, opracowanymi na potrzeby treningu. Dylematy są często także konkretnymi sytuacjami z życia grupy, doświadczeniami ze szkoły lub domu.
W trakcie treningu zapisywane są różne indywidualne rozwiązania problemu, podawane przez każdego z uczestników, szukane są odpowiedzi na pytanie jaka wartość stoi za takim a nie innym działaniem.

Efekty Treningu Zastępowania Agresji

• wzrost kontroli nad agresją, zmniejszenie ilości zachowań agresywnych
• poprawa komunikacji z rówieśnikami i dorosłymi
• nabycie asertywności w sytuacjach trudnych społecznie np. odmowa w sytuacji namawiania przez grupę
• wzrost poczucia własnej wartości
• lepsza adaptacja do bycia w grupie (klasowej, sportowej, podwórkowej, itp.)

 

Kontakt
Dzwoniąć pod poniższe numery skontaktujesz sie bezpośrednio ze specjalistą
Agnieszka Ryss - psychoterapeutka  +48 668 70 15 89
Renata Trojan-Satora - psychoterapeutka +48 604 33 00 56
Urszula Lang - neurologopedka +48 609 72 91 91
Leszek Satora - dr n. biol - konsultant ds. naukowych - napisz

Ochrona Danych Osobowych